Andreas Wahl er programleder og frontfigur for et underholdningsprogram
som etter sigende driver folkeopplysning. Sesongen starter med avkledning av
selvhjelp som vitenskap.
Min kommende doktoravhandling på opplevelsesnæring har et nærliggende
tema – empirien min er folk som har hatt såpass suksess med bygdeutvikling at
de får holde foredrag om hva de gjør til folk som er betalt for å høre på. Jeg
har fulgt dem gjennom flere år, undersøkt hva som gjør et foredrag til et godt
opplevelsestilbud, og hva, om noe, det er mulig å lære av foredragene.
I lys av min forskning kan jeg se Folkeopplysningen på to
måter. Jeg kan analysere programmet som jeg ville analysert et foredrag, i skjæringspunktet
mellom underholdning og undervisning. Jeg kan også analysere den vitenskapelige
kritikken av fenomenet selvhjelp.
Underholdningsaspektet er upåklagelig. Etter å ha presentert
fenomenet starter forskningen med å be en mann med forskertittel om å oppsummere fellestrekk
fra selvhjelpsbøker siden han har lest så mange av dem. 52 faktisk. Disse er:
Sett deg mål
Tenk positivt
Styrk selvtilliten
Forskerens tekstanalyse blir til påstander som kan sjekkes
ut. Wahl drar til utlandet for å finne forskere som kan motsi hver enkelt
påstand. Så drar han hjem, og følger oppskriften sin til å sette sammen det han
kaller en tynn suppe av kjendis og kjøleskapsmagneter til et
inspirasjonsforedrag.
Sjefen til en gruppe tilhørerne har avtalt at de skal bli
lurt i beste sendetid. Etterpå sier de at det var inspirerende å høre om hennes
livsvisdom, og vi nærmer oss klimaks. Så blir folk som var på et foredrag for
noen måneder siden oppringt. Selv om også de sa at det var inspirerende like
etterpå, husker de ingenting.
Oppdraget fullført. Ergo:
Selvhjelp, som alt annet programmet har tatt for seg, er ikke
vitenskapelig. Dermed bør man ikke lese sånne bøker.
Alle vi som har kjent på ubehaget med å gjøre ting på
oppfordring, som å stå med armene i været og rope «Jeg er en rockestjerne», får
muligheten til å snakke om at det der er bare tull. Forskningen har krasjet
festen, grinebiterne har vunnet.
Men er dette forskning?
Programmet skisserer lange kausalitetskjeder uten å
korrigere for sammenfallende faktorer. Det er vel ikke helt akseptabelt innen
naturvitenskapelig forskning? Samfunnsvitenskap kan jeg lett fastslå at det
ikke er.
Det beste av analysen er når veltalende selgere av =Oslo setter
perspektiv på ”hemmeligheten” om at du kan tiltrekke deg det du ønsker ved å
tenke positivt. Etter to uker har ingenting skjedd, og de er gode til å fortelle hvorfor. Hvorfor er dette god historiefortelling? Jo, de kan avkle
sannheten, nettopp fordi bøkene ikke er skrevet for dem.
Bøkene er skrevet for vanlige folk i meningsløse jobber. Målsetningen
er ikke å løse problemer, men å hjelpe folk å holde ut. Derfor blir det latterlig
når folk som står utenfor systemet tolker innholdet. Og la meg få si det med en
gang: folk som tjener penger på at syke folk skal tenke positivt, de fortjener all
den kritikk de kan få. Det er uredelig og hensynsløst.
Dessverre blir ikke analysen om hvordan selvhjelp virker
gjort eksplisitt. Programmet er mest opptatt av å ta selvhjelp på ordet, og da
glipper den kritikken man virkelig kunne rette mot humbug i bransjen.
Derimot blir vi servert en alvorlig sammensausing av nivåer
og elementer. Individ og grupper sauses sammen når fokuset er selvhjelp, men empirien
hentes fra folk som hører på foredrag betalt gjennom bedrifter. Bøker og
foredrag sidestilles, selv om bøker kanskje bare er markedsføring og
legitimering for foredragene. Etikk og måloppnåelse blandes med et eksempel om
at folk som setter seg mål mister gangsynet for andre ting mens de oppnår
målene. Jeg skal ikke snakke mye om sistnevnte, bare fastslå at eksemplet ikke
viser at det å sette seg mål ikke virker. Det virker så bra at man kan miste
gangsynet, og da må man være varsom med hvilke
mål man setter seg.
Hvis vi definerer en organisasjon som en samling av folk som
setter ressursene sine inn på å nå noen felles mål, må vi anta at det den gjør
skal hjelpe den å nå de målene. Hvis vi tar dette som utgangspunkt for
motivasjonsforedrag, er det vanskelig å se at de lar seg lure. Hvis det var så
idiotisk som Folkeopplysningen vil ha det til, så kunne de bare slutte med det.
Noe som er plukket ut som et resultat av en analyse av
bøker, skal puttes inn i en helt annen form, nemlig et foredrag. I skifte av
medium forandrer materien seg, og hvordan kan man vite at det er innholdet som
er viktig for et motivasjonsforedrag? Allerede med valget av Anne Marie Ottersen,
en kjendis med en formidlingsevne godt over gjennomsnittet, er muligheten for et
nøytralt eksperiment ødelagt.
For å virkelig legge breisida til: det er ikke selve
innholdet, men formen lærdommen presenteres på som er viktig. Wahl sier han vil
ha ei tynn suppe, og serverer Ottersen kjøleskapsmagneter som hun skal koke
sitt foredrag på. ”Det er bare å gønne på.” ”Hvis jeg faller sju ganger, reiser
jeg meg åtte.” Det er klisjeer. Og der er et problem til.
Klisjeer har blitt klisjeer nettopp fordi de har vært
meningsfulle en gang. Og grunnen til at de er meningsfulle er ofte at de er tvetydige.
Dette kan man ikke analysere med positivistiske metoder, for i naturvitenskapen
er målet å være presis på en entydig måte. Slik er det ikke for det vi tar inn
gjennom sansene. Det må gjerne være tvetydig, for da oppmuntrer det oss til å
bruke vår egen dømmekraft i en dobbel forstand. På den ene siden bestemmer vi
oss for at noe er interessant, gjerne fordi sjefen vår har gått god for det, og
så legger vi vår beste vilje inn i å finne ut hva det skal bety. De tvetydige
budskapene inspirerer nettopp fordi det finnes flere måter å koble seg på dem.
Vi kan si den samme setningen fra det foredraget vi var på, og så er vi enige
om at det er viktig, selv om det ikke betyr nøyaktig det samme for oss som for
foredragsholderen, for meg som for kollegaen min. Den felles opplevelsen blir
utgangspunkt for en refleksjon, og vi trenger ikke bli enige for at den skal
bli viktig.
Der kommer den vitenskapelige entydigheten til kort, den kan
aldri inspirere. Det viktige er nemlig ikke det som blir sagt i foredraget, men
hva vi blir inspirert til å tenke. Dermed er det helt absurd når deltagere blir
spurt hva de husker fra et foredrag tilbake i tid. Dersom det var noe foredragsholderen
sa som var viktig for dem, ville de ha snakket om det og gjort det til sitt
eget. Det er vanskelig å huske hvor man tar det fra. Vi forskere driver ikke
med kildehenvisning fordi det er naturlig å gjøre, men fordi det er vanskelig.
Etterhvert er det lettest å bake inn det du har lært med din egen livsvisdom,
det er da det funker best. Også hvis du skal ha troverdighet hos andre.
Hva om det nettopp er nærværet av en kjendis som gjør at tilhørerne
føler seg med i den samme kretsen? Hemmeligheter
fra eget liv bak fasaden avdekkes, og referanser til andre
kjendiser gir ytterligere opplevd legitimitet.
Eksperimentet er avtalt med sjefen. Det kan være
at man i programmet har sett bort fra en av de viktigste delene av foredraget,
nemlig forberedelsen om hva foredraget skal inneholde, hvilken setting det skal
passe inn i, og om hvilke tilpasninger som skal gjøres for at det skal passe.
Da er det bestilleren som får ”nær kjendis”-opplevelsen. Statusen som den som
har diskutert og sammenlignet jobbutfordringer med polfareren,
langrennstreneren eller skuespilleren, kan være ønskelig i seg selv. Siden Wahl
er kjendis, har jo sjefen fått akkurat det – selv om det var på en annen måte
enn vanlig.
Da har jeg ikke engang begynt å snakke om skatteregler som
gjør at det er billigere med faglig foredrag enn ren underholdning, slik at det
kan hende at underholdninga er pakka inn som læring. Publikum er betalt for å
lytte, og etterpå er det middag og fest. De kjenner seg sett, om ikke av
kjendisen, så av sjefen, som åpenbart og målbart setter pris på dem. 60 000 på
foredrag, og 600 000 i alternativkost på lønna til de ansatte.
Jeg leverer ikke et fripass for foredrag. Det er massevis av
vås på foredragsmarkedet, men det hjelper ikke på tilbudet dersom alle
eksperter med andre erfaringer enn det man har vitenskapelig bevis på, blir
avvist som lureri.
Store deler av ledelseslitteraturen ville gått med i samme
slengen. Det er fordi det handler om framtida. Ingen vitenskap kan med
nøyaktighet si hva som vil funke for akkurat denne organisasjonen, på akkurat
dette tidspunktet. Enhver beslutning om framtida vil måtte basere seg på en
viss dose lokal handlekraft, oversettelse, og ikke minst tro.
Den naturvitenskapelige forskningsanalysen kommer i dette
tilfellet til kort, og forklarer lite. Underveis kritiseres motivatorer for å hente all
legitimiteten sin i personlige erfaringer. Men Wahl er ikke annerledes. Riktignok
er han utdannet fysiker, men legitimiteten hans ligger like mye i hans status
som programleder på nasjonal tv som i forskningen.
Den store forskjellen er at motivatoren er åpen om at han
ikke baserer seg på forskning. Folkeopplysningen presenterer sin analyse som
noe annet enn underholdning, og da blir det programlederen som står igjen
avkledd og naken.
Oppfølging: slik ville jeg gjort det
Oppfølging: slik ville jeg gjort det
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar