I dag leste jeg Audun Farbrot sin sak om de fire vanligste barrierene
som gjør forskere skeptiske til å blogge. Det er mange gode grunner til
at jeg blogger, men først har jeg kommentarer til Farbrots fire store.
1.Det er en tidstyv
Ja, det kan det være, hvis man
ser blogging som noe annet enn den forskningen man skal drive med, og at man
tenker at deltagelse i sosiale media betyr at man må følge med på alt mulig som
skjer rundt.
2.
Sosiale medier er en endeløs strøm av uvesentlige trivialiteter
Joda,
det er riktig, og for meg er det her tidstyven slår inn. Ikke fordi det er så
trivielt, men jeg oppfatter twitter som massevis av ting som er interessant,
men som jeg ikke klarer å følge med på. Mesteparten av det jeg skriver på
twitter starter med «Nytt blogginnlegg».
3. Skjønner
ikke hvordan det funker
Jeg
skjønner ikke kommentarfelt. Jeg klarer gjerne ikke å skape det under mine egne
innlegg, og jeg orker ikke følge dem ellers. Jeg kommenterer sjelden interessante diskusjoner på
Facebook. Da blir jeg så nysgjerrig på hva som skjer videre at jeg bruker masse
tid på å følge med på ting som hindrer meg i å gjøre det jeg egentlig skal.
Likevel
skjønner jeg mye mer av hvordan det fungerer enn når jeg prøvde faglig blogg
for første gang i 2006.
Her er
oversikten over mine første blogginnlegg. Tallene viser antall
kommentarer og antall lesere, de har hatt nøyaktig ingen lesere. Den ene
kommentaren, ja den skreiv jeg selv. Bloggen var bare for inviterte, og jeg
inviterte altså ingen som ville lese det jeg skrev. Min lille kanal har ikke massevis av lesere nå
heller, men det er iallfall mer enn ingen nå som den er åpen.
4. Frykten
for kolleger
Ja, den skjønner jeg. Jeg har mange dyktige kolleger som
ikke blogger, og som sikkert ikke ser verdien av det. Jeg insisterer likevel på
at bruk av arbeidstid på blogging er forsvarlig, det har gitt meg veldig mye.
Og her kommer altså mine grunner for at jeg blogger:
1. Skrivetrening.
Før jeg begynte med blogging hadde jeg ofte
massive skrivesperrer. Jeg syntes nesten alt jeg skrev var dumt før jeg hadde
jobba med det masse. Også den akademiske teksten krever mengdetrening på
skriving, og det får man ikke når man ikke skriver. Derfor har bloggen min et
spenn fra ting som handler om det å skrive og å få til å jobbe kreativt med
tekst, til presentasjon av de argumentene jeg skal bruke i avhandlingen. Og
dessuten noen ting som ikke handler om noen av delene, for av og til får jeg bare lyst til å oversette dikt, eller uttrykke meg på helt andre måter.
2. Rydding av mentalt overskuddsmateriale.
Av og til er det noe annet enn det jeg skal
skrive om som jeg er opptatt av. Det tar plass i hodet mitt, og jeg kan bruke
bloggen for å få skrevet det ut og få det vekk, selv om jeg ikke vet om jeg
skal bruke det. Det kan være interessant forskning jeg kommer over, debatterjeg kjenner jeg vil kommentere – da er det raskere for meg å skrive et
blogginnlegg og så gå videre. Disse publiserer jeg ikke nødvendigvis før mye
seinere, men det kan ha vært til god hjelp underveis.
3. Modning
Noen ganger syns jeg det er så tungt å ta
fatt på stoffet mitt at jeg heller vil skrive blogg. Da prøver jeg å blogge om
det jeg skal skrive om uansett. Det er ikke det jeg kanskje skulle gjort, men
det gjør det lettere å ta fatt på oppgaven etterpå. Jeg tror jeg blir en bedre
forsker av å bytte medium innimellom.
Når jeg prøver å skrive forskningen min
så enkel som jeg kan i bloggform får jeg en annen forståelse for det jeg
skriver om. I større grad enn når jeg skriver oppsummeringer akademisk og
engelsk må jeg utfordre meg selv til hva det egentlig er jeg mener.
Skriving er
som snekring. Man må velge seg materialer, finne ut hvordan de skal kuttes og
føyes sammen, og sammenføyningene må helst se fine ut. Sammenhengen mellom
ulike forfattere, og utforskningen av min egen posisjon kan gjerne gjøres som
blogg først, før man går løs på akademisk skriving.
NB!
Hvis jeg skulle lagt til min største
barriere mot blogging, er det denne:
Man må komme seg videre til å faktisk
skrive akademisk tekst. Om man bare skriver blogg for å lure seg unna det man
egentlig skulle, blir bloggen prokrastinering eller det fine nye ordet jeg har
lært meg: pre-krastinering. Det betyr at man utsetter de tyngste oppgavene ved
å stadig gjøre det som er lett, men likevel en del av jobben. Prekrastinering
er bedre enn prokrastinering, som betyr å aktivt utsette alt man skal, men
likevel, her må man finne balansen.
Som med alt annet, må man lære seg hvor
grensen går for god bruk av sosiale medier. Det er bare å hive seg utpå. Man
skal gjerne over grensen en gang eller to også, for det er sånn man lærer seg å
kjenne både fordeler og begrensinger. Det er som med den berømte boksen. Det å
tenke utenfor boksen er ikke det samme som å ikke vite hvor boksen er. Skal man
tøye grenser, må man gjøre det fra en posisjon hvor det faktisk betyr noe å
gjøre det.
Se der: da fikk jeg skrevet 1000 ord, og
klokka er ikke ti engang!
God torsdag fra Kris :-)
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar