De siste to ukene,
parallelt med at jeg har fått skrevet på plass teorikapittelet mitt, har jeg
lest Nils Arne Eggen sin bestselger fra 1999: Godfoten. Teorikapittelet mitt
har blitt et langt argument for at organisasjoner bør høre mer på ting som
taler til hjertet enn ting som taler til hjernen når det kommer til ting som motivasjon,
kompetansedeling og tillit. Det er saker som hører hjertet til.
Jeg støtter meg på Gregory Bateson som sier at hjertet følger presise algoritmer som vi ikke kan forstå med et entydig, vitenskapelig språk. (1972, 139). Det handler om relasjoner. Og sammenligninger. Vi kan likegodt sammenligne oss med et fotballag som noe annet, egentlig. Så lenge vi kjenner til at det er copyright på alle ideer fra andre. Copy right - lær deg å kopier rett!
Jeg støtter meg på Gregory Bateson som sier at hjertet følger presise algoritmer som vi ikke kan forstå med et entydig, vitenskapelig språk. (1972, 139). Det handler om relasjoner. Og sammenligninger. Vi kan likegodt sammenligne oss med et fotballag som noe annet, egentlig. Så lenge vi kjenner til at det er copyright på alle ideer fra andre. Copy right - lær deg å kopier rett!
De som leser Godfoten for å lære seg om fotball, vil egentlig bli skuffa. Riktignok legger Nils Arne
ved treningsskjema, og har mange referanser til det fotballfaglige, men først
og fremst er det ei bok i organisasjonslære. Det er en ganske spesiell organisasjon,
men jeg syns at'n Nils Arne gjør en god jobb i å sette opp en del av likhetene
og forskjellene mellom en fotballorganisasjon og vanlige organisasjoner.
For eksempel: å
skape tillit til at noen dekker deg uten at du trenger å snu deg bakover, det
må man trene på. Det kommer ikke av seg selv.
Å gjøre hverandre
gode, er å både vite hvor en selv er god og kan bidra, og hvor andre er gode og
kan bidra til deg.
Skal publikum ha det
moro, må man ta sjanser. Når man tar sjanser kan det hende at man får inn noen
baklengs også. Ingen betaler hundrevis av kroner for å se innkast!
Skal en ha humør,
kan det ikke bare være godt.
Ingenting av dette
er ting som kommer av seg selv. Det er rom for tolkning i alle postulatene. Noen fordi de kommer fra fotballen og må oversettes, andre fordi de er i seg selv tvetydige. Det med risiko for eksempel, er jo vanskelig. Hvor mye baklengs kan en ta inn for å prøve noe nytt? Kan det til og med at man finner på noe nytt som slår beina under forretningsmodellen og lar en slippe inn masse mer baklengs? Metaforene funker, men ikke uten at de plasseres og forklares.
Det er copy right på alt som står i boka.
Kopier rett, folkens. For det er lett å få til en copy FAIL.
2. September kom et gullkorn av
en copy fail på Dagsrevyen, faktisk er det et stjerneeksempel. Jeg måtte
fram og skrive ned det som faktisk ble sagt, men du kan se hele saken her:
https://tv.nrk.no/serie/dagsrevyen/NNFA19090215/02-09-2015#t=15m38s
Saken er at NRK har
undersøkt hvor mange pasienter blir berørt av å miste nærmeste akuttkirurgiske
tilbud, og hvor mange som får vesentlig lengre reisevei.
Adm. Dir i Helse
Nord-Trøndelag, Arne Flaat, er bekymret: "Vi har hatt situasjoner der vi
har hatt folk som skulle vært transportert over lengre avstander, så har liv
gått tapt. "
NRK har undersøkt og
funnet ut at det er 17 sykehus som ikke har det pasientgrunnlaget som
helseministeren legger til grunn for å kunne ha en akuttkirurgi-avdeling, som
berører over 600.000 mennesker. Helseministeren har fått grunnlaget sitt fra Helsedirektoratet, og direktøren, Bjørn Guldvog blir intervjuet.
Bjørn Guldvog: "Vi må behandle dette annerledes, og en del behandlinger bør sentraliseres
til større sykehus".
Men det fins altså
ikke forskning som bekrefter at det er bedre for pasienter å bli sendt til
større sykehus. Når NRK får tilgjengeliggjort litteraturlista som
Helsedirektoratet bruker å argumentere for sentralisering av akuttkirurgi
kaller en av forskerne som har sett på dette det en ren bløff. Dette omhandler
ikke akuttkirurgi i det hele tatt. Helsedirektoratet har altså gjort en
sammenligning med andre felter. Det er altså greit nok - men så går direktøren
i baret med en fotballsammenligning.
Forteller: "Nå
bekrefter helsemyndighetene at det ikke finnes nok forskning på dette. Men Helsedirektoratet tilbakeviser ordet bløff og sier at litteraturlista deres
ikke er ment som dokumentasjon på at det er bedre å sentralisere."
Intervjuer: "Men hvis
dere ikke har dokumentasjon eller forskning som viser at det er tryggere å
sentralisere, hvordan kunne dere da mene noe om det?"
Guldvog: "Vi må
hele tiden mene noe om den faglige utviklingen, og vi må bruke godt skjønn. Det
er veldig mange ting som vi ikke har forskning på i helse og omsorgs-tjenesten.
Det handler om litt av det samme som vi ser i idrett. Eller i fotball. Man blir
ikke med i Champions league uten å ha et team som trener godt, og over tid. Og
slik er det også i akuttkirurgi."
Med Godfoten godt i
mente kan jeg iallfall bekrefte at det overhodet ikke er det Nils Arne Eggen
ville ha hevdet. Han skriver nemlig at han ikke ser forskjell på bredde- og
toppfotball - det henger direkte sammen, og breddefotballen er nødvendig for å
skape grunnlag for toppfotballen. Ha heller tre lag som taper mesteparten av tiden heller
enn å ha ett lag som vinner hele tiden. Ungene er mest opptatt av å spille, det
er foreldrene som er opptatt av å vinne.
Jeg vil ikke
argumentere for at akuttkirurgi er som fotball, og at vi må godta litt svinn.
Nei, min hensikt er å vise at sammenligninger ikke alltid fungerer som
begrunnelse. Her har herr direktør Guldvog gått på en massiv metaforblunder.
Skal man sammenligne, må man være ærlig på hva man sammenligner med, og siden
litteraturlista mangler godfoten, bør han heller ikke godfoten til å
sammenligne her. Så dumme er vi ikke.
Det fins mange
forskjeller på fotball og organisasjoner. Et fotballag har mulighet til å øve
seg på ting ei hel arbeidsuke før de går i kamp, mens resten av arbeidslivet
ikke har tid til øving, trening og opplæring hver uke. Selv om det ikke er en
kamp for tilværelsen, eller at motstanderen ikke er godt definert, er det ekte
jobb, gjerne hver dag.
Det betyr ikke at
man ikke kan ta med seg det beste fra andre, la seg inspirere av det, og
spørre: hva betyr dette for meg. Det gjør ingenting at rådene er tvetydige. Det kan gjøre diskusjonene mer spennende om det er rom for tolkning. Så
lenge et team har snakket om det, og kjenner hovedbetydningene,
spiller det absolutt ingen rolle. Man må finne seg noe å tro på, og så handler
man videre på dette. Forskningsbasert kunnskap er ikke nødvendig for alle
avgjørelser heller, det ville bli ekstremt tungrodd.
I det offentlige,
med beslutninger som rammer mange - da er det noe helt annet. Da får man ikke
lov å velge seg en tilfeldig metafor uten at man kan gjøre rede for det. Det er
copy fail.
Ikke gjør det. Copy
right. Du har rett til å kopiere, men da må du gjøre det rett for den
situasjonen du er i.
For ordens skyld:
Jeg har lært om copy right fra Humørbonden Geir Styve. Skal du ha en
inspirerende bok, kan jeg anbefale hans
"Båten blir til mens du ror", eller "Fem pinnsvin og en
ballong." Se her: http://humorbonden.no/boker-2/
Eller les Godfoten til Nils Arne Eggen. Hva enn du velger, rådet
mitt står: Copy right.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar