Utfordringer er viktig for kreativitet og innovasjon. Ganske enkelt kan
det sies slik: "Tale er sølv, tiltak er gull".
En utfordring til seg selv er en ny opplevelse: av erfaring, av mestring,
av kreativitet i praksis.
Daniel Hjorth skriver om hverdagskreativitet – slik som vi alle presterer
i liten skala nesten hver dag - det er ikke slik at planer skal implementeres i
virkeligheten. Planer er virkelige.
Heller enn å snakke om realisering av muligheter, slik man gjør i en
rasjonell beskrivelse, oppfordrer Hjorth til å forstå handlinger i
organisasjoner som aktualisering av det virtuelle.
Altså –planer eksisterer allerede
på ett nivå, den trenger ikke realiseres. Imidlertid må den omsettes i praksis,
som er en annen form for realitet enn det skrevne, så å si på et annet plan.
Mens man gjennomfører en tenkt plan må det stadig gjøres justeringer
i handlingsmønster og praksis etterhvert som planen kommer i kontakt med
virkeligheten. Dette er en taktisk tilnærming til å forstå strategi. Riktignok
forutsetter Hjorth at planen gjøres av noen og skal omsettes i praksis av noen
andre. Men også når man gir seg selv utfordringer kan man se etter måter man må
omdefinere, være kreativ fordi man ikke (under noen omstendighet) kunne ha
tenkt seg hva som skjer når tanken blir omsatt i praksis.
Hjorth avslutter med å si at det er det lekende mennesket som finner rom
for handling i denne transformasjonen, og oppfordrer til at man prøver å finne
ut hva som skjer. “Who knows what might happen when the door is opened to passion and play
– familiar to art, literature and entrepreneurship. That is precisely the
point. No one does” (2003, 266).
Utfordringer er viktig for kreativitet og innovasjon. Ganske enkelt kan det sies slik: "Tale er sølv, tiltak er gull".