mandag 9. desember 2013

Hva er en by uten biblioteket?

Biblioteket er et veldig fint samlingspunkt i byen.  Malala Yousafzai sier at en by uten bibliotek er som en kirkegård. Kirkegårder er ikke møtesteder. Men på biblioteket kan man møtes uten kjøpetvang, finne kunnskap, ikke konsum, og finne roen til å tenke. Det har jeg gjort ofte på Åkra - biblioteket som nå skal legges ned, uten noen god grunn. 

Her jeg sitter nå, på folkebiblioteket i Trondheim, er det mange som møtes. Folk i alle farger (de fargene som folk flest kommer i, iallfall) sitter langs vindusrekka med pc-ene sine. I avisavdelinga sitter det folk i nesten hver stol, og leser aviser du ikke får på døra. Ikke her. Her kan jeg til og med lese Haugesunds avis hvis jeg har lyst.

The Reading Room. Bittelite utsnitt av bøker i tre høye etasjer. 




Det ypperste innen sånne bibliotekmøteplasser må være The Reading Room, leserommet, i British Museum i London. Etter at jeg har vært og sett på den egyptiske seksjonen har jeg pleid å sette meg der, på gamle pulter med skinnflate som er gode å skrive på for hånd. Rommet er rundt og oppover alle veggene, i mange etasjer, er det bøker. Her har de gamle heltene studert, skrevet og søkt etter svar og nye spørsmål. Marx satt her,  Virginia Woolf, Mahatma Gandhi.

Bevilg deg en time på the Reading Room. Atmosfæren er så fin, en liten oase av langsomhet i en veldig hurtig millionby. Men det er ikke sikkert du trenger å dra så langt og være på ferie.

Biblioteket på Åkra har også et eget leserom. I mangel på en arbeidsplass nær hjemmet mitt på Vea har jeg vært der en del. Plassert mellom referanseseksjonen og filosofiseksjonen. Ikke overraskende for et sted midt i bibelbeltet er det flere kristelige bøker enn jeg er vant til. Det ser jeg, for det er godt å hvile blikket på bøker når jeg tenker. Jeg ser på titlene, tror kanskje at jeg vet hva som står der. Kjenner igjen et par titler. Jeg lærte en gang et fint uttrykk av Umberto Eco. Han snakker om et spørsmål han ofte får av folk som kommer inn på kontoret hans:

Du, det der var mange bøker. Har du lest alle? 
Nei, sier han da. Det er ikke poenget med bøker, å ha lest dem. 

De bøkene du har, men som du ikke har lest, det er antibiblioteket ditt. Det er bøker som du vet om, som du vet at du har lyst til å lese, men som du ikke har lest ennå. Det er minst like verdifullt som de bøkene du har lest. Det viser nemlig noe av det du vet at du ikke vet.

Biblioteket på Åkra er lite, men stort nok til at det kan utvide antibiblioteket for de aller fleste. Særlig barn. Jeg tror barn har bra av å være blant bøker. Så blir det litt konkret, i stedet for alt som finnes på nettbrett og desslike.

Jeg tror at det er bedre å utvide antibiblioteket med fysiske bøker enn på nett. Det gir en avveksling, en fysisk en, å gå blant reoler av bøker. Det går an å surfe kunnskap på den måten også, og finne noe du ikke lette etter.

Nå skal vi snart ikke kunne gjøre det på Åkra lenger. Biblioteket må vekk. Ikke fordi det ikke brukes. Ikke fordi kommunen ikke vil satse på bøker. Når biblioteket skal vekk er det fordi kulturhuset da kan utvides bortimot kostnadsfritt sammenlikna med å bygge mer.

Karmøy kommune skryter av å være er den eneste norske kommunen med tre byer. For meg som kommer fra Trondheim, er det en gåte at det er mulig med en kommune med flere byer. Det er et helt annet bosettingsmønster på sørvestlandet, egentlig med bebyggelse over hele øya, i motsetning til tettsted - opphold - by - som det er her. 

Byene er Kopervik, Åkrehamn og Skudeneshavn. Nå har jeg lært at noe av sjarmen er at ingenting uttales slik det staves: Kopparvik, Åkra og Skudd'nes sier jeg nå. Hver har sin sjarm. Sin festival. Sine folk.

Men ærlig talt - om man legger ned biblioteket, tror jeg vi skal bli enig om at det bare kan være to. Da er det bare de kommersielle møtestedene igjen på Åkra, om du ikke vil trosse været og spankulere alene utendørs i stormen. Åkra ble en by ved kommunestyrevedtak i 2002. Bibliotekvedtaket bør gjøres om hvis man skal fortsette å kalle det en by. Det er kanskje mer enn kirkegården igjen, men en by uten bibliotek er vitterlig ikke en by!

Oppdatering: Biblioteket ble reddet av folkeaksjonen Nei til nedleggelse av biblioteket på Åkra, og har attpåtil fått tilbake gamle åpningstider!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...