onsdag 6. mai 2015

20 gode leveregler for å oppdra barn... med en god feministisk bevissthet

Jeg fant ei liste på nett over 18 Ways To Make Sure Your Child’s A Feminist

Den var fascinerende, og jeg tenkte at dette er jo egentlig gode leveregler slik at barna skal bli dugandes deltakere i demokratiet. Den har litt ekstra fokus på kvinner, men det er for å ta vekk den skeivfordelinga i representasjon som gjør at vi veit om flest menn gjennom historien. Og så tenkte jeg at en slik liste, det skulle vi hatt på norsk! Så nå er jeg tilbake i oversettermodus igjen.


Jeg har selvfølgelig omformulert slik at det som står også er min meining. Det var ett punkt jeg ikke oversatte, nemlig det om å velge kvinnelig lege eller tannlege til barna for å gi dem gode rollemodeller - for det tror jeg ikke er like relevant for norske forhold. Jeg er også usikker på om nummer 11 burde bli stående. Og så måtte jeg legge til et par ekstra som jeg mente manglet. I nummer 14 har jeg åpenbart bytta ut amerikanske navn med norske - et tilfeldig, men bredt utvalg, syns jeg, jeg setter pris på om du sier fra om du syns det skulle vært annerledes.

Kom gjerne med kommentarer og dine egne regler!
  
   


  1. Led ved å være et godt eksempel. Barn er som svamper, de suger til seg alt. Vær stolt over hvem du er og anerkjenn kvinnene i livet ditt så ofte du kan.
  2. Utfordre standhaftige kjønnsstereotypier. Start tidlig og les bøker med sterke kvinneskikkelser for dem.
  3. Pass på hva du sier. Fraser som "sterke gutter gråter ikke" og "du er en liten prinsesse" gir trange rammer for barnet ditt.
  4. Adjektivene er også viktige. Jenter er ikke søte og pene: de er morsomme, eventyrlystne, nysgjerrige, energiske…
  5. Gutter er heller ikke bare store og sterke. De er sjenerte, følsomme, ettertenksomme og søte - du skjønner tegninga.



  1. Lær dem opp i å be om og gi samtykke. Aldri tving barnet ditt til å kysse eller klemme noen de ikke har lyst til. Nei betyr nei, også for barn.
  2. Lær dem opp til å elske kroppene sine. Framsnakk store smil, raske bein og sterke armer. Sammenlign med dine egne, og vis at forskjeller er fint.
  3. Bruk rett navn på kroppsdelene deres. Penis, testikler, vulva og vagina er ikke stygge ord. Du kan ta vekk skammen og støtte et positivt kroppsbilde ved å snakke om det.
  4. Pass på hva de får inn gjennom media. Utrolig mange tv-program, filmer, reklamer og musikkvideoer viser begrensede jenter og kvinner. Vet du hva de ser og hører på?
  5. Lær dem opp til å respektere alle, uavhengig av kjønn, seksualitet, alder, rase eller religion. Feminisme handler om likeverd.



  1. Snakk om sterke kvinnelige rollemodeller i samfunnet, slik som politikere og politifolk. La det bli en lek å legge merke til dem!
  2. Oppmuntre kreativ lek. Ikke alle jenter liker dukker og ikke alle gutter liker biler. La barna bruke fantasien sin og få tenke utenfor boksen.
  3. Kle dem i henhold til oppgavene. Barnas arbeid er lek, og klærne deres må tåle all aktivitet eller bli spart til spesielle anledninger.
  4. Fortell dem om inspirerende sterke kvinner som har forandret samfunnet vårt. Fortell dem om May-Britt Moser, Marit Bjørgen, Sigrid Undset, Kim Friele, Ingrid Bjørnov eller Gro Harlem Brundtland, og andre damer du syns er viktige. Hvis du ikke kommer på flere - lær deg flere selv!
  5. Framsnakk sjefete jenter. Gode ledere trenger oppmuntring.


  1. La jentene være morsomme. Det går ikke hvis de ikke får lov til å tråkke over grensene for hva som er morsomt innimellom.
  2. Lær opp barna dine til å bruke stemmen sin. Fortell dem at de kan forandre verden. Vis dem eksempler på folk som har kjempet mot urettferdighet og vunnet.
  3. Støtt barna dine i deres valg, også når du ikke er enig. Du kan ikke få barn som tenker selv og som også alltid er enig med deg.
  4. Si unnskyld når du gjør en feil. Det er den enkleste måten å vise at du respekterer dem, og at det er lov å gjøre feil innimellom.
  5. Legg til og trekk i fra regler som du vil. Du er mer kreativ enn ei liste på nett!







Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...