tirsdag 24. mars 2015

Gode råd til en datter - skaff deg en ryggrad!



Jeg er borte fra barna mine akkurat nå, og jeg ser dem ikke igjen før til helga. Forskningsbloggen tar midlertidig pause for å få fram noe annet viktig, nemlig hva vi ønsker for barna våre. Jeg fant et dikt av Sarah McMane på bloggen A mighty girl, og jeg likte det så godt at jeg tenkte at det burde være på norsk. Så nå er det det, i min oversettelse. 

Diktet er inspirert av et sitat fra Clementine Paddleford, en amerikansk skribent og hobbypilot: "Never grow a wishbone*, daughter, where your backbone ought to be".

"Til min datter" minte meg på et bilde laget av Bjørg Eigard, som jeg så for lenge siden. Heldigvis har jeg fått lov til å bruke det her sammen med diktet. Jeg hadde glemt tittelen, men den er "Godt å leve", og det passer også bra. 


Bjørg Eigard: Godt å leve. Utsnitt. Legg merke til at det er tekst i skjørtet!



Et dikt
Til min datter
Av Sarah McMane
Gjendiktet av Kris V. L. Ervik

Never grow a wishbone, daughter, where your backbone ought to be – Clementine Paddleford
«Aldri skaff deg en ønskekvist, datter, der ryggraden din burde være»
Bjørg Eigard: Godt å leve

Aldri lek prinsessen, når du kan være dronning:
Styr kongeriket, sving med septeret,
ta på en krone i gull.
Ikke dans i glass-sko,
med krystall som skjærer i tærne,
Vær heller en barføtt Amasone,
For de skoa kommer til å knuse mens du har dem på.

Aldri kle deg bare i rosa
Når du kan strutte i strålende rødt,
Svette i lyngaktig gråsteinsgrå, og
skimre i himmelens blå.
Fang den gyldne sola i håret ditt, for
Farger er for alle,
gutter og jenter, menn og damer,
Vær den grønneste hage eller landskapet rundt omkring Røst,
Ikke en blekrosa primula som blir forbigått tankeløst.

Du skal jage grønne drager og en-øyde zombier,
Skumle, ildsprutende, taggete monstre.
Ikke bare sløve sommerfugler,
søte og lave på sommerdager.
For du kan temme voldelige villdyr
Med din snedige smarthet  og sjarm
Og salamander-skjell kan kjennes like mykt ut
som slørlette insektvinger i tyll.

Tramp sølete gjennom huset
I lilla strutteskjørt og cowboy-støvler
Lag et te-selskap i kjeledressen,
Bygg et fort av bjørkegreiner,
En dyrehage av Lego, 
Et romskip av dukkehus og laken,
første stopp på månen.

Drøm om dinosaurer og babydukker,
Brave brontosaurus og bokglade Belle,
Ikke Barbie på catwalken eller
Disney –damer som trenger hjelp.
Du er altfor sterk til å leke
Den sutrende stakkaren.

Ta på en kul caps. Dans med pappa,
Mal tåneglene dine, klatr-opp et tre
Lær å snakke både med hjernen og hjertet.
Vit at grunnen under deg bærer, kjære.
Vit at du er fri!
Og aldri skaff deg en ønskekvist,

Der hvor ryggraden burde være.


Legg til bildetekst


*Wishbone er vel den delen av kyllingen som ser ut som en ønskekvist oppe i halsen. Det ordet bruker vi ikke på norsk, så jeg har bare brukt ønskekvist. Jeg har også tatt meg en del friheter med andre ord og setninger. 

Håper du liker det, del gjerne med noen som har en datter! (Eller en sønn, de burde få samme muligheter som jentene...)


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...