tirsdag 9. juli 2013

Genialt med grønnsaker i mikro uten myter


Vi har vært på kurs med Margit Vea og kjøpt boka hennes «Lettlaget barnemat. Fra 6 måneder til 3 år». Og selv om poden bare er 5 måneder gammel er vi godt i gang med mattilvenning. Det er en spennende fase, men ikke minst tar det tid – både å lage mat, og det å få mesteparten av det inn i munnen på poden.

Er det rart jeg liker mat-stunda når poden er så fornøyd med å prøve å finne munnen med skeia?

Det er helt greit at tar tid å få i ham mat– det er jo også sosialt samvær, og det er kjempegøy å være med på at han lærer seg hva mat er! Men det gjør faktisk noe at det tar tid å tilberede maten. Verdifull tid. Jeg ønsker å bli så effektiv at jeg klarer å lage mat fra grunnen også når familien er ferdig med permisjonstid og tilbake i nytt normalt gjenge.


Jeg vil det beste for barnet mitt, og helst vil jeg at han skal lære seg å skille mellom ulike smaker og konsistenser, og jeg har ambisjoner om at han tidlig skal spise det samme som oss andre, bare med litt mørere grønnsaker og litt mindre salt og chili. Da blir mat både sosialt og en variert glede å spise. Det tror jeg ikke man får i samme grad med glassene fra barnematprodusentene, som om jeg lager maten selv.  Derfor leser jeg og prøver ut, og setter stor pris på at vi har en sånn super ressurs i nærmiljøet vårt som Margit, som jeg også skal på kurs med igjen i august.

På side 16 hevder Margit, under overskriften "Forholdsregler dere bør ta": 


Unngå å bruke mikrobølgeovn når du tiner eller lager mat til babyen.

Her blir jeg litt lei meg, for jeg tenkte at mikrobølgeovnen er en viktig ressurs i min målsetning om å lage mest mulig av barnematen selv, både fordi jeg vil tine og lage mat til babyen i den.

Jeg er faktisk fornøyd med meg selv fordi jeg har lært meg å tilberede grønnsaker i mikrobølgeovn. Det går på rekordtid, og du slipper å passe på når det koker eller når det er ferdig. Det ordner seg selv, og du tar det ferdig ut av ovnen akkurat når det passer deg.

Du kutter opp grønnsakene, putter dem i en egnet beholder – dvs en som har lokk som har åpninger, så noe damp kommer ut, men det meste holder seg inni. Vann trengs ikke, siden mikrobølgene går rett på de vannmolekylene som allerede er i grønnsakene. En liten porsjon brokkoli til poden er mør på to minutter. Så må du gjerne la det stå litt etter det piper ferdig, ettersom mikrobølgeovnen varmer opp litt ujevnt, og  det kan lønne seg å la varmen fordele seg. Det er ikke noe tema dersom du moser maten, som også er superenkelt med en stavmikser. 

Begrunnelsen følger: 


Mikrobølgeovn gir ujevn oppheting og kan blant annet skade melkens immunologiske egenskaper. Nedbrytningen av enkelte vitaminer går raskere ved tilberedning i mikrobølgeovn enn ved vanlig koking.

Jeg vet om det om ujevn oppvarming, men det takler du enten ved å la maten stå noen minutter etter at det er ferdig, eller røre. Og selvfølgelig ved å smake på alt først selv før du gir noe til poden.

Melkens immunologiske egenskaper bryr jeg meg ikke med, for jeg har ikke tenkt å varme opp melk i mikro.

Men jeg forstår ikke helt hvorfor vitaminer skal brytes ned av mikrobølger. Forskeren i meg (for jeg er jo det også, selv om jeg sitter der med klærne fulle av gulp, grøt og avokadomos) må finne det ut, og om det virkelig er hold i påstandene. Og hvis ikke, hvor påstandene kommer fra.

(Jeg sporer av sånn av og til, klarer ikke dy meg for å prøve å finne ut om ting er sant eller ikke - sjekk denne om tips for et lykkelig samliv)

Det jeg finner ut på en liten halvtimes søk etter fakta og en halvtimes søk og modifisering av bilde er følgende:


By Quadell (Self-published work by Quadell) [GFDL (http://www.gnu.org/copyleft/fdl.html), CC-BY-SA-3.0 (http://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0/) or CC-BY-SA-2.0 (http://creativecommons.org/licenses/by-sa/2.0)], via Wikimedia Commons 
Det er en helt vanlig faktafeil Margit Vea gjør, som mange, mange har gjort før henne. Men det som stemmer om mikrotilberedning og annen tilberedning er følgende:

 1. Vitamin C påvirkes av varmebehandling, men siden mikrobølgeovnen er kjappere enn vanlig koking, får du mindre nedbrytning av vitamin C og folat av mikrobølger. 

2. En del næringsstoffer trekkes ut i kokevann. Dersom man tilbereder grønnsaker uten vann eller med svært lite vann i mikrobølgeovn, beholder man mer vitamin B.

Hvorfor finnes myten? En god samfunnsforsker kan ikke bare tilbakevise, men må også finne ut hvordan det mange mener har blitt annerledes enn vitenskapen. Her finner jeg to grunner: 

1.  Det er dårlig forstått hvordan mikrobølgeovnen fungerer, og det er nok noe sammenblanding mellom radioaktiv stråling, som er skadelig, og mikrobølger, som omdanner elektromagnetisk energi til varme. Det er ikke skadelig. (Lær mer av illustrert vitenskap her)

2.   En portugisisk studie av flavonoider i brokkoli fant at 97% av flavonoidene forsvinner når man koker brokkoli dyppet i vann – i mikrobølgeovn, i motsetning til 74 % kokt i vann, og 9 % når det er dampet. Her er det to tankefeil. For det første trenger man ikke vann på grønnsakene i mikrobølgeovn. For det andre beholdes det aller meste av næringsstoffer, antioksidanter og vitaminer inkludert, mens den fulle myten er at 97%av næringsinnholdet forsvinner. Det er iallfall ikke sant.

Sannheten er at jeg kommer til å bruke mikrobølgeovn masse for å kunne lage maten til poden selv. Hvem du velger å tro på, kan du bestemme selv. Er du skeptisk til mikrobølgeovnen?



Litt om kilder: 

Jeg kunne sikkert gjort dette enda grundigere. Men jeg har vært innom vitenskapelige artikler om flavonoider i løk og brokkoli ved mikrobølger, sidespor som hvorvidt vitamin c bevares best ved fritering eller steking i olje (fritering er bedre) eller om fettsyrer er best bevart ved å grille eller tilberede i mikro (mikro er best - litt grilling på slutten for smakens skyld). 

Jeg har også lest litt om dem som mener at rå mat er best uansett, der man finner motargumenter mot mikrobølgeovn som jeg kunne ha satt meg mer inn i, men der argumentasjonen følger en sammenblanding av radioaktivitet og mikrobølger, og da kan du få resten av argumentene deres billig for meg. 

Men hvis du vil teste det jeg skriver, ville jeg sjekket følgende artikler fra Harvard Medical School, Oprah (joda, hun kom langt opp i søket hun også), New York times som siterer Cornell University, BBC som tilbakeviser flavanoid-myten. Alle skriver om myten om at mikrobølget mat ikke stemmer. 

Eller så kan du sjekke sider som viser hvordan mat taper seg uansett tilberedelsesmåte, og at man bør være litt bevisst hvordan man behandler maten. Tilbered sunn mat riktig, oppfordrer forskning.no. Coop sin ernæringsfysiolog som beskriver konkrete næringsstoffer under behandling, klikk.no om mathygiene, der misforstått ønske om bevaring av vitaminer kan føre til underbehandling av mat som er skadelig. Eller om potetens fortreffelighet, spesielt ved tilberedning i mikro. 

Og hvis du, mot all formodning, har lyst til å lese om hvorfor tankefeil i folkevettet er interessante tema for forskning, kan du lese Jon Elsters glimrende forklaring i den altfor lange boka More nuts and bolts for the social sciences. Mye bedre enn hans offentlige nedsabling av Bruno Latour, som jeg ikke er enig i.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...