Hva har Altinn og Mick Jagger til
felles? De er begge bestillere av noe de ikke helt vet hva er, de vet ikke helt
hva de spør om, og vet derfor heller ikke hvordan de skal vurdere hva som kan
gå galt.
I disse dager når stakkars Kenneth
(36) har fått kringkastet sitt økonomiske privatliv og vi andre egentlig bare
skulle visst hvorvidt vi får igjen på skatten eller ikke, kan vi la oss
frustrere over staten og hvor få fullskala tester de har gjort. Eller hvor lite
alvorlig de har tatt sikkerheten.
Er man forsker, trenger man ikke ta slike
hensyn. Jeg velger å la meg fascinere over hvordan dette minner om mitt eget
felt. Opplevelsesleverandører til næringslivet deler alt de de kan, og vil
at oppdragsgiverne skal få det de betaler for, men så opplever de at kunden
ikke vet hva de vil ha eller hvordan de skal få til å bruke produktet.
Gisle Hannemyr sa det godt på Aktuelt.
Altinn har falt for egen suksess. Med kun en mager grunnmur har de kunnet bygge
mer og mer og mer inn i portalen sin. Og fordi de ikke sitter på kompetanse om
at en god grunnmur i systemarkitektur er like viktig som i fysisk arkitektur,
er fundamentet for dårlig når det kommer flere etasjer oppå. Mens det
Næringsminister Giske fryktet ved en fullskala stresstest ikke var mer alvorlig
enn i fjor, når «systemet» ble overbelasta, var det en større fare som ventet
på dem, nemlig at personopplysninger kom på avveie.
Dette minner om den klassiske «dette
er feilen som ikke skulle skje». Nei, nettopp. De feilene man har tatt en
risikovurdering av, de skjer jo ikke, eller blir vurdert som akseptable. Som at
Altinn bryter sammen og at folk må vente noen timer. Det er sikkert vurdert at
det er en akseptabel feil. Det er ikke mulig å teste seg fram til hvordan det vil
gå, den eneste muligheten er å forbedre litt og så vente på neste gang. Eller,
betale for å ha noen systemarkitekter innomhus som kan være gode bestillere mot
tilbydere som f. eks Accenture.
Mick
Jaggers tabbe var av et litt annet format. Han stolte på at Andy Warhol visste nok om Rolling Stones sitt produkt til at han hadde respekt for det.