Hva har Altinn og Mick Jagger til
felles? De er begge bestillere av noe de ikke helt vet hva er, de vet ikke helt
hva de spør om, og vet derfor heller ikke hvordan de skal vurdere hva som kan
gå galt.
I disse dager når stakkars Kenneth
(36) har fått kringkastet sitt økonomiske privatliv og vi andre egentlig bare
skulle visst hvorvidt vi får igjen på skatten eller ikke, kan vi la oss
frustrere over staten og hvor få fullskala tester de har gjort. Eller hvor lite
alvorlig de har tatt sikkerheten.
Er man forsker, trenger man ikke ta slike
hensyn. Jeg velger å la meg fascinere over hvordan dette minner om mitt eget
felt. Opplevelsesleverandører til næringslivet deler alt de de kan, og vil
at oppdragsgiverne skal få det de betaler for, men så opplever de at kunden
ikke vet hva de vil ha eller hvordan de skal få til å bruke produktet.
Gisle Hannemyr sa det godt på Aktuelt.
Altinn har falt for egen suksess. Med kun en mager grunnmur har de kunnet bygge
mer og mer og mer inn i portalen sin. Og fordi de ikke sitter på kompetanse om
at en god grunnmur i systemarkitektur er like viktig som i fysisk arkitektur,
er fundamentet for dårlig når det kommer flere etasjer oppå. Mens det
Næringsminister Giske fryktet ved en fullskala stresstest ikke var mer alvorlig
enn i fjor, når «systemet» ble overbelasta, var det en større fare som ventet
på dem, nemlig at personopplysninger kom på avveie.
Dette minner om den klassiske «dette
er feilen som ikke skulle skje». Nei, nettopp. De feilene man har tatt en
risikovurdering av, de skjer jo ikke, eller blir vurdert som akseptable. Som at
Altinn bryter sammen og at folk må vente noen timer. Det er sikkert vurdert at
det er en akseptabel feil. Det er ikke mulig å teste seg fram til hvordan det vil
gå, den eneste muligheten er å forbedre litt og så vente på neste gang. Eller,
betale for å ha noen systemarkitekter innomhus som kan være gode bestillere mot
tilbydere som f. eks Accenture.
Mick
Jaggers tabbe var av et litt annet format. Han stolte på at Andy Warhol visste nok om Rolling Stones sitt produkt til at han hadde respekt for det.
Kjære Andy,
Jeg er veldig glad for at du kan gjøre omslagskunsten for det nye albumet vårt. Her er to esker med materiale som du kan bruke, og plata.
I min korte søte erfaring, jo mer komplisert format albumet har,
Jeg er veldig glad for at du kan gjøre omslagskunsten for det nye albumet vårt. Her er to esker med materiale som du kan bruke, og plata.
I min korte søte erfaring, jo mer komplisert format albumet har,
f.eks. mer komplisert enn bare noen
sider eller en brett-ut-greie,
desto mer føcka blir reproduksjonen og desto mer frustrerende blir forsinkelsene.
desto mer føcka blir reproduksjonen og desto mer frustrerende blir forsinkelsene.
Men, når det er sagt, lar jeg det
være opp til dine dyktige hender til å gjøre hva du vil ........... og
vær så snill, skriv tilbake og si hvor mye penger du ønsker.
En Mr Al Steckler vil utvilsomt kontakte deg i New York, med resten av informasjonen du trenger. Han vil sannsynligvis se nervøs ut og si "Få opp farta", men ikke bry deg om det.
Hjertelig hilsen
En Mr Al Steckler vil utvilsomt kontakte deg i New York, med resten av informasjonen du trenger. Han vil sannsynligvis se nervøs ut og si "Få opp farta", men ikke bry deg om det.
Hjertelig hilsen
Mick Jagger.
Det
skulle vise seg at Andy Warhol ikke brydde seg om forbeholdene ved å lage kompliserte
album, han brydde seg ikke om at det kunne ta lenger tid og gjøre prosessen
frustrerende. Det ferdige platecoveret hadde en fungerende glidelås på seg som
kunne åpnes, og som også kunne ødelegge vinylplater dersom man la dem oppå den.
Han brydde seg altså heller ikke om at en av funksjonene til et platecover er å
beskytte innholdet, som tross alt er det folk betalte for.
Dette
er kunst i to ulike former. Ingen personer ble skadelidende, så på den måten
er det egentlig ikke noe å bry seg om for oss heller. Men på den andre siden
kan folk som holder på med noe som betyr noe ha godt av å gjøre feilene der det
ikke er så farlig. Eller lære av dem der det ikke er så farlig.
Felles
for Altinn og Mick Jagger er at de har hatt såpass tiltro til ekspertene at de
kunne tillate seg å si: lag noe kult, jeg stoler på deg. Kan det hende at
Altinn også har sagt: dette er så viktig for oss, vær så snill, si hvor mye
penger dere ønsker?
Mick
Jagger syntes vel det var overflødig å si: «Ikke ødelegg plata vår.» Har Altinn
ment at det var en selvfølge at man ikke under noen omstendigheter skal dele
personopplysninger? Kunne de nøyd seg med noe annet? Så vidt jeg har forstått
har Altinn generert en .pdf-fil der folk kunne studere skatten sin, en meget
tung operasjon. Kunne de ikke supplert med en lett-variant for dem som bare vil
se om de skal betale eller får tilbake?
Det
er lett å være etterpåklok. Det er enda lettere å være utenforklok. Og det er
akkurat der problemet ligger. Du kan ikke være en krevende kunde hvis du ikke
vet hva mulighetene er. Klarer du ikke å si hva du vil ha, kan du heller ikke
få det du bør. Jeg tror ikke det handler om tillit eller kontroll. Jeg tror på å ha eksperter som kjenner deg godt fordi de er en del av deg. Som er på hjemmebane, både i organisasjonen din og hos leverandørene. De kan gi deg bedre råd om hva du kan få, og hva
du må tenke på.
Beste eksempel på disse ekspertene ligger vel på bunnen av Gansfjorden. Men en ting skal de ha, og det er at i motsetning til regjeringen og bistandsmidler, så vet disse ekspertene hvor milliardene ble av!
SvarSlettOAS
Her er jeg ikke så inne i stoffet som du - vær så snill - tegn og forklar!
SvarSlettUnderstellet til Sleipner A 1991 Gikk til bunns med dunder og brak. Gjorde utslag på jordskjelvstasjoner verden over. Skulle ikke kunne skje,men skjedde likevel. Men pytt pytt bare 2 milliarder eller noe sånt,og ny måtte man jo bygge, tapt tid og forsinkelser osv. osv.
SvarSlettOAS