For å bli tildelt PhD på NTNU måtte jeg gjennom tre prøvelser. Først en
avhandling som bedømmes. Dersom den innstilles, må man ha en
prøveforelesning over oppgitt tema bestemt av komiteen. I tillegg skal oppgaven skal forsvares
offentlig.
Jeg vet ikke helt hvorfor det er sånn, men jeg vet
at for å få en dr. Philos, som ikke stiller krav til obligatoriske emner, må
man ha to prøveforelesninger. Da er den ene over selvvalgt tema, den andre er
bestemt av komiteen.
Jeg måtte altså gjennom det å formidle noe jeg ikke har
bestemt selv. Hensikten til det er minst tredelt. For det første skal man vite at kandidaten
kan snakke til folk. Man må også gjennom prøveforelesning dersom man skal få en
fast stilling på universitetet, for universitetet skal jo produsere folk som
kan lære opp andre folk som kan lære opp andre folk og så videre, helt inn i
evigheten.
Det andre følger: at man bør kunne undervise i ideer mange
er enige i, og som man ikke har laget selv. Som regel kan ikke en faglærer
bestemme pensum helt selv, og dermed bør man vise at man kan lage en
forelesning som dekker det mest relevante i et oppsatt tema. Man kan velge å
gjøre prøveforelesningen til en pedagogisk øvelse for å vise at man kan dra
andre med seg gjennom en tematikk.
For det tredje skal man vite at man kan mer enn det som står
i avhandlingen man har levert inn. Dermed kan temaet for prøveforelesning være
noe som komiteen mener man burde ha skrevet noe om. Det kan være noe man har
valgt vekk, men kan noe om. Det kan være noe man har valgt å ikke sette seg inn
i. Det kan også være at det er en blind flekk, noe du ikke vet at du ikke vet
noe om. Og dette gjør det jo nervepirrende å gå og vente på.
Og så kom dagen – fredagen. Mailen kom 07:37 på morgenen –
før jeg dro på jobb. Det var en kort mail:
Da så jeg med en gang at både hensikt èn, to og tre kunne
bli dekket av denne tittelen. Jeg måtte uansett stå foran i et auditorium og
snakke. Temaet er noe iallfall folk i arbeid er interessert i, og det kan være
svært praktisk: hvordan kan man organisere for innovasjonsarbeid, når man har
knapt med ressurser. Og dessuten – det var ikke dette jeg hadde skrevet om.
Jeg hadde skrevet en del om refleksjon men egentlig
ingenting om refleksive prosesser. Jeg hadde skrevet en del om hvordan
informantene mine, Livsverkene, organiserte sitt innovasjonarbeid – men jeg
hadde skrevet lite om hvordan de, andre praktikere eller akademikere involverer
andre i innovasjonsarbeid. Dessuten hadde jeg jo skrevet om en gjeng som
fokuserer på det jeg likte å kalle mangfoldsressurser, slik som språk og natur
og andre ting som har uendelige muligheter. Deres ressurser er bare ikke del av
det økonomiske systemet, eller organisatoriske systemet – mer en del av humor
og levd liv. Først oversatte jeg til norsk:
”å organisere innovasjonsarbeid – hvordan involvere
deltakere i reflekterende prosesser når ressursene er knappe”.
Så oversatte jeg til hva jeg mente jeg hadde skrevet om – i motsetning
til hva de ba meg om:
”Hvordan kan innovasjonsarbeid sees på som organisering –
hvordan involverer folk seg i reflekterende prosesser når ressursene er
mangfoldige”.
Mens jeg hadde skrevet deskriptivt om en gjeng som hadde
bestemt seg for å prøve å gjøre ting litt annerledes enn vanlig, og som
forpliktet seg selv til å gjøre det – består jo de fleste organisasjoner av
folk som i mer eller mindre grad forplikter seg selv og føler seg forpliktet
til å prøve nye ting. Det er noen som bestemmer på vegne av andre. Essensen av
ledelse er jo nettopp det å få folk til å gjøre noe de ellers ikke ville gjort.
I Livsverkene tar man mest hensyn til dem som er interessert
i å være med. Resten får bare la være. Livet i arbeidsorganisasjoner er litt
annerledes. Man kan ikke la være å bry seg om de som ikke lar seg inspirere av
det samme som ledelsen. Derfor tolket jeg denne oppgaven som mye mer normativ
enn det jeg hadde skrevet.
Faktisk ser jeg det slik at komiteen gav meg oppgave med en
hensikt jeg aldri hadde sett. I innstillingen påpekte nemlig førsteopponenten
at det ikke ble mye praktiske effekter av det arbeidet jeg hadde skrevet om. I
lys av dette tolket jeg teksten slik at: Nå når jeg hadde skrevet så mye om
hvordan noen organiserer seg – hvordan kan jeg trekke det videre slik at det
blir relevant innenfor organisasjonsfaget? Denne fjerde hensikten – hva skal
jeg nå bidra med i faget, var for meg ganske spennende. Heller enn å vise at
jeg kan noe bestående, tok jeg utfordringen med å ta farvel med akademia med å
gjøre det jeg har likt best – nemlig å finne ut hvor, i den massive
kunnskapsbasen akademia etterhvert er, jeg har noe unikt å komme med.
Hva det ble – kommer kanskje i neste innlegg.