tirsdag 2. oktober 2012

Bøygfinte #3 Planlegging

Jeg har kommet til tredje aktivitet som jeg bruker for å slutte å utsette ting aktivt. Dette hører altså hjemme i min guide til prokrastinering - og hele den finner du her: http://avvik.blogspot.no/p/guide-til-prokrastinering.html

. Den setter jeg sammen for å være en støtte til andre som også sliter med at de har høye terskler for å komme seg inn i jobben sin. 



  Når du ikke helt vet hvor du skal begynne, er det å planlegge en fin ting for å komme seg igang. Legg merke til at jeg ikke skriver at du skal legge en plan. Som min gode informant Humørbonden sier: det viktigste med å legge en plan er å huske hvor du har lagt den. Men det å planlegge, å tenke seg litt framover, se for seg hva som kan være neste steg framover er lurt. Og når du ikke får skrevet det du skal, kan du likesågodt se for deg og skrive ned hva det er du tror du skal skrive. 



Plutselig er du i gang. En skriftlig plan er som et førsteutkast. Det gjør det du holder på med tilgjengelig for refleksjon. Det at det er på papir/data og ikke bare i hodet ditt gjør det tydeligere. Mange vegrer seg for å skrive ut planen sin, fordi man da kan avsløre overfor seg selv at man har urealistiske forventninger til hvor fort eller hvor stor oppgaven er, men det ubehaget er verdt det. Det gir deg muligheten til å vurdere det du har tenkt fra en litt større distanse enn inni hodet, og da ser det gjerne litt annerledes ut. Det trenger ikke være detaljert, men det kan være lurt å legge det opp litt stegvis. Og så kan du bruke et prosesstriks som er å ha litt ulike tidshorisonter. Da kan det se slik ut. 


Dette er selvfølgelig et enkelt skjema som du tilpasser sånn du trenger det. Det er det som er hele poenget. Prøv ut ting. Jeg finner ut hva som fungerer for meg, og så kan du se om du kan tilpasse det til deg. Og husk at en utfylt sånn en er ferskvare. Den kan gi deg et hint om hva du tror du skal gjøre framover, men med en gang ting kommer seg ut av hodet har det en tendens til å forandre seg. Eller som han Eisenhower sa: The plan is nothing. Planning is everything. 

Bare husk at planlegging har sin begrensning det også. Man må gjøre litt på planen før man planlegger igjen, eller så blir jo det en måte å utsette på det også!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...