Denne ligger også på http://forskning.no/content/forsta-prokrastinering-pa-fiaskotrappa.
Tekster om prokrastinering presenteres ofte i nåtid. Et eksempel er Kjetil Rolness’ som lurer seg selv til å jobbe.
Dessverre er løsningen hans er for enkel, sannsynligvis fordi kilden hans, filosofiprofessoren Perry som fant opp arbeidsmetoden «strukturert prokrastinering» tar for lett på det – jeg er iallfall ikke så lettlurt at jeg klarer å lure meg selv til å jobbe.
Tekster om prokrastinering presenteres ofte i nåtid. Et eksempel er Kjetil Rolness’ som lurer seg selv til å jobbe.
Dessverre er løsningen hans er for enkel, sannsynligvis fordi kilden hans, filosofiprofessoren Perry som fant opp arbeidsmetoden «strukturert prokrastinering» tar for lett på det – jeg er iallfall ikke så lettlurt at jeg klarer å lure meg selv til å jobbe.
I likhet med andre som snakker om prokrastinering i presens (av disse er EllenDeGeneres min favoritt) tar de ikke det underliggende problemet på alvor,
nemlig at flere og flere jobber blir karakterisert av at målene og fremgangsmetodene er uklare. Kunnskapsarbeid forutsetter kreativitet, men vi har
få måter å jobbe med kreativitet, det blir et individuelt ansvar.
Det er min påstand at mangel på arbeidsteknikk fører til prokrastinering. Jeg har blitt opptatt av hvordan vi kan belyse problemet fra et
forskningsmessig standpunkt, utover selvrefleksjonen som de forannevnte driver
med. Jeg har flere mulige løsninger på hvordan vi kan forstå prokrastinering faglig, og i dag skal jeg presentere forskning fra to psykologer som skriver fra et utdanningsperspektiv.
Prokrastinering er en aktiv fortrenging av oppgaver. Oppgavene
forsvinner som regel ikke. Det eneste som skjer er at man får dårligere tid til
å gjøre dem, og sjansen for å gjøre dem så bra som man ønsker minker jo mer man
prokrastinerer.
Martin og March mener at prokrastinering er en måte elever gir seg selv handicapp på. I sin
artikkel fra 2003 spør de om frykten for fiasko er en venn eller fiende. Det kan virke som et tullete spørsmål, men frykten for å feile kan
være produktiv fordi folk som er motivert for suksess kan hente styrke i det at
de absolutt ikke vil feile.
Herrene har laget en trappemodell som beskriver ulike strategier
for å unngå fiasko og oppnå suksess ut ifra hva man holder på med allerede. Jeg
kaller denne for fiaskotrappa – det var Fiaskomuseet på Hemne som leide meg inn
for at jeg skulle finne ut om det er forskningsmessig grunnlag for å satse på
fiasko. Jeg mener helt klart at det er det, og en av grunnene er denne
artikkelen.
Det er en balansegang å være motivert av suksess eller fiasko. Det
beste er bare å gå i gang. Har man har feil fokus på fiaskoen kan elever falle
fra å ha en produktiv håndtering av fiasko til en elendig en. Det verste er når
man aksepterer at man er en fiasko, og dermed ikke lenger anstrenger seg for å
prestere noe.
Det beste mener Martin og March, er å bare gjennomføre som best man
kan. For er man redd for å feile er det en fare for at man overanstrenger seg
for å unngå å feile. Det er et trinn ned på fiaskotrappa – overanstrengelse er
ikke hensiktsmessig adferd.
Problemet er imidlertid dersom man feiler også når man har
overanstrengt seg. Da kan man gå ned til neste steg på trappa.
Der finner vi defensiv pessimisme. Man mister trua på egne evner
og begynner å sette lista så lavt at det ikke er mulig å feile. Målet er ikke
lenger å gjøre sitt beste, men gjerne noe annet, som ingen verdsetter. For
eksempel å ikke bry seg om lista, men satse på å treffe matta i stedet, som
nåværende olympisk mester Ukhov gjorde i 2008.
Men Ukhov hadde nok
beveget seg lenger ned i fiaskotrappa. Der finner vi adferd som som direkte motarbeider det man ønsker,
slik at det blir en forklaring på fiaskoen. «Det gikk ikke bedre, fordi jeg
ikke hadde bedre tid (fordi jeg brukte tida på husvask, facebook, nettsurfing
eller liknende)». Det fins andre selv-handikapp enn å prokrastinere også, som å
glemme bøkene sine, å prøve å jobbe på steder man vet at man ikke er produktiv,
eller, som Ukhov, å drikke seg full før man skal i ilden.
Med selvhandikapp kan du skaffe deg en effektiv unnskyldning.
Ingenting er bedre enn å ha en forklaring på hvordan det går, og har man
prokrastinert nok er det naturlig å feile.
Det som er trist er det nederste steget, når man unngår fiaskoen
ved ikke å prøve lenger. Det er ingen vits, det jeg gjør blir ikke bra uansett.
Det er bedre å la være. Martin og March kaller det lært hjelpeløshet.
Tilbakemeldingen fra Norsk Fiaskomuseum var at dette var en vond
modell å se, fordi alle kjente noen, eller kjente områder der de selv hadde
gått veien ned trappa. Heldigvis finnes det en motsats til lært hjelpeløshet,
nemlig lært suksessorientering. Dette er karakterisert ved optimisme, energi og
driv for å få til positive resultater.
Man kan støtte elever til å få en slik orientering. De kan hjelpes
til å tro på seg selv, å tro på at det er verdifullt å gå på skolen, at det er givende å
løse problemer og utvikle ferdigheter i seg selv.
Viktigst er kanskje troen på at de har en viss kontroll over
utfallet. For eksempel kan man si at fokus bør være på at man lærer noe uansett
resultat, uansett om det var positivt eller ikke. Da får man flytta fokus over
fra resultater - altså det som bestemmer om det er en fiasko - til prosessen og
arbeidsmetodene man bruker underveis.
Jeg kjenner meg godt igjen i dette. Da jeg gikk på barne- og
ungdomsskolen fikk jeg gode karakterer uansett hva jeg gjorde. Jeg hadde lite
disiplin, gjorde sjelden lekser og trodde vel at flinke folk inntok kunnskap automatisk.
Jeg tenkte nesten at
det var litt juks å gjøre lekser for å få gode karakterer, det
trengte iallfall ikke jeg.
Høres det arrogant ut? Hvis det er noen trøst så gikk jeg ganske
mange år på universitetet og følte meg dum fordi min læringsstrategi var
fullstendig fokusert på prøver og eksamener, og ikke i det hele tatt på det å
lære noe. Jeg gjorde det elendig sammenlignet med dem som lærte seg å lære
tidligere. Mens de leste jevnt og trutt gjorde jeg alt mulig annet. Noe av det
var gøy, men en del av det andre jeg drev med, gjorde jeg fordi jeg rett og
slett ikke visste hva jeg skulle gjøre for å jobbe meg gjennom større oppgaver.
Da startet jeg alltid med en stor dose prokrastinering, og først når det var så
lite tid igjen at jeg virkelig var handikappa, klarte jeg å begynne å skrive.
Heldigvis har jeg lært meg å jobbe annerledes, men det var først
mulig etter at jeg forsto at det var teknikken det var noe feil med, ikke meg.
Det er ikke sikkert du får noe ut av fiaskotrappa – sånt er så
individuelt. Men for meg illustrerer fiasko-trappa at det fins et alternativ.
Det er mulig å lære seg å jobbe annerledes, det er ikke sånn at vi som aldri
lærte oss å jobbe på skolen ikke har sjans til å lære det når behovet kommer.
En av de tingene som hjelper, er å flytte fokus fra resultat til prosess.
Dette har jeg forskningsmessig dekning for fra doktorgradsstudiene
mine også. Repetisjon er nemlig den sikreste vei til suksess. Det å skrive, og
så skrive om igjen, for eksempel, er langt mer effektivt enn å skrive veldig smart
den første gangen. Det å ha gjort noe gjør det nemlig tilgjengelig for
refleksjon slik at versjon 2 uansett blir bedre enn en utsatt versjon 1.
Og det viktigste poenget mitt er følgende: det må jobbes med
hvordan man jobber. Det er en antagelse i utdanningssystemet vårt at kunnskapen
om hvordan kunnskapen skal tilegnes skal komme inn automatisk. På universitetet
forutsettes det at alle kan lese og skrive før de begynner, men det er slett
ikke gitt at de kan gjøre det på en smart måte. Det er en stor overgang fra å
lese seg til svar gjennom et tidligere definert pensum, og det å løse oppgaver.
Jeg kunne det iallfall ikke, og først nå – i en langt framskreden
alder og på doktorgradsnivå begynner jeg å skjønne hvordan det fungerer for meg
å jobbe.
Det har kosta blod, slit, svette og tårer å ikke gjøre ting rett.
Det å lære meg nye strategier har bare kosta tid og aksept. Det er
også et ubehag med det, for jeg vil jo gjerne at jeg skal lære fort.
Så gjør jeg ikke det.
Mens jeg lærer må jeg bare akseptere at det går tregt.
I veldig små skritt framover.
I de små skrittene fins oppdagelsene og aha-opplevelsene også.
Det skjer oftere nå enn i skippertaksperiodene mine.
Og med langt mindre smerte.
Dette er kanskje ikke enkel lærdom å få med seg uansett. Ting man ikke
kan lese seg til. Men kanskje, bare kanskje, kan vi legge inn nok kunnskap om
det å lære i utdanningsløpet, slik at ikke alle trenger å gjøre alle feilene
selv. Eller iallfall i arbeidslivet. Der er det ikke juks, verken å samarbeide eller å forberede seg grundig.
Jeg tror at fiaskotrappa er et av de verktøyene som kan være nyttige da.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar