Her er del to av innlegget om hvordan overflod og kunst kan bidra til nyskaping - første del ser du her: http://avvik.blogspot.no/2013/01/kung-fu-panda-for-legge-til-rette-for.html
Kung Fu Panda er innovativ fordi han klarer å trekke på all sin kompetanse. På en måte kan vi kalle ham sidekompetent. Og nå skal jeg vise hvordan han klarer å utnytte sidekompetansen sin.
Kung Fu Panda er innovativ fordi han klarer å trekke på all sin kompetanse. På en måte kan vi kalle ham sidekompetent. Og nå skal jeg vise hvordan han klarer å utnytte sidekompetansen sin.
Den kompetansen, som kokk, bruker han som
sammenligningsgrunnlag og inspirasjon for kung fu-praksisen. Men det er langt
fra det eneste som gjør ham i stand til å være en kreativ mester i Kung Fu
nesten uten trening. Det er ting vi vanligvis assossierer med overflod – som sjelden
er assossiert med god praksis og organisering i arbeidslivet – nemlig god mat
og humor. For den som husker sin Weber, altså han som ikke så det som sin rolle
å forsyne verden med grillmat, er askese og nøysomhet effektivitetens
følgesvenn, og dette er god moral også i henhold til den protestantiske etikken
vi har arva med oss fra flere hundre år tilbake.
Pandaen er derimot glad i livets gleder: for ham er mat er
en viktig ingrediens i livet som helhet. I en scene har han laget nudler til
hele gjengen. Tigress vil ikke ha – hun nøyer seg med en bit tofu og sier: «Det
sies at dragekrigeren kan klare seg på en dråpe dugg og ellers kraften i
universet.» Her vises den askesen som man vanligvis forbinder med god
effektivitet.
«Da har ikke kroppen min oppdaget at den er dragekrigeren
ennå», ler Pandaen, og forsyner seg igjen.
Humoren hans er heller ikke helt sett på som stuerent. Før
Kung-Fu-mestrene blir kjent med ham tar de rett og slett ikke humoren hans, det
er ikke plass for det. Han etterligner mesteren, han spøker med sin egen
inkompetanse, han ler av de håpløse omstendighetene. Han har rett og slett en
innstilling til livet som gjør at han klarer å døyve smerten ved at han på så
mange måter ikke passer med beskrivelsen av den perfekte kriger. De andre tør
ikke helt å være med på humoren, de er redde for å bli sett på som useriøse.
For å kunne klare å utvise god hverdagskreativitet trenger
Pandaen å tro på en helhetlig tilnærming som vi godt kan lære av i vårt
arbeidsliv. Han spiller på alt det han har av egenskaper, og han fornekter seg
ikke ting som vanligvis er sett på som unødvendig i en effektivitetstilnærming.
Han spiller heller på den overfloden han har tilgjengelig. Der han først og
fremst bruker mat og humor, kunne vi se for oss et arbeidsliv der hver får
mulighet til å utnytte et bredt spekter av sidekompetanser, gjennom bilder,
tango, sang og andre ting der vi bruker mer av oss selv enn bare våre kognitive
egenskaper.
Men dette må ikke være et individuelt ansvar. Det er nemlig
poenget i Hjorths (2003) bok om entreprenørskapens kår
i arbeidslivet. Det strukturelle legger ikke til rette for kreativitet og
entreprenørskap med sitt ensidige fokus på effektivitet heller enn virkekraft –
og i dagens struktur blir det et individuelt ansvar og risiko å være kreative
på den måten som organisasjonen har nytte av.
Det kravet er for høyt – slik kravet er for høyt i
sikkerhetsbedriften som Kung Fu Panda blir introdusert for. De fleste bedrifter
ikke har liv og død høyt oppe på agendaen. I den grad de har det, i form av
aktivitet med høy risiko, kan de bli desto mer avhengig av å telle og måle at
de gjør ting rett. Det gjør at hverdagskreativiteten får dårligere kår og
ansvaret blir fullstendig individuelt. Når de fleste av oss er lært opp for å
være tilpasset et effektivitetsregime, er det ikke rart at folk blir stressa og
til og med sjuke. Å lære ledelse fra billedkunst eller tango kan være med på å
bringe mer helhet inn i arbeidshverdagen. Men ikke uten at man lærer seg å
sette sammen de ulike kompetansene på gode måter.
Taylor, S. S. and D. Ladkin (2009). "Understanding arts-based methods in Managerial Development." The Academy of Management Learning and Education 8(1): 55-69.