tag:blogger.com,1999:blog-1738715794954169191.post2762427235023554777..comments2024-03-20T11:14:38.245+01:00Comments on Positive avvik: Å stemme på en usikker framtidKris Ervikhttp://www.blogger.com/profile/00373591670177455213noreply@blogger.comBlogger7125tag:blogger.com,1999:blog-1738715794954169191.post-7238524052885946592013-09-06T14:42:37.556+02:002013-09-06T14:42:37.556+02:00Veldig hyggelig å høre, Kristianne og takk for en ...Veldig hyggelig å høre, Kristianne og takk for en flott bloggpost! Du er velkommen til å bli med i den grønne bølgen når som helst du måtte ønske! :) http://mdg.no/medlem<br /><br />Hilsen Børge,<br />De GrønneMiljøpartiet De Grønnehttp://mdg.no/noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1738715794954169191.post-66187897548473658912013-09-06T13:56:57.556+02:002013-09-06T13:56:57.556+02:00Tusen takk for kommentarer. Det var det jeg håpte ...Tusen takk for kommentarer. Det var det jeg håpte på, at noen leste og kunne klargjøre. Tror kanskje det går ei stund før jeg sier "vi i De Grønne mener", men hva vet man? En ting fører til det neste og så, plutselig.... Kris Ervikhttps://www.blogger.com/profile/00373591670177455213noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1738715794954169191.post-86868164297479954822013-09-06T11:01:51.154+02:002013-09-06T11:01:51.154+02:00MDG vil ikke ha økte bensinpriser, nettopp pga av ...MDG vil ikke ha økte bensinpriser, nettopp pga av det du skriver her, alle har ikke tilgang til alternativer til transport. Derfor er det snakk om rushtidsavgifter i by, bompenger for bensinbiler ol der det finnes et alternativ. Ikke økte bensinpriser.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1738715794954169191.post-80168085658680579982013-09-06T10:12:20.048+02:002013-09-06T10:12:20.048+02:00En kan ikke endre ukritisk likt i hele vårt langst...En kan ikke endre ukritisk likt i hele vårt langstrakte land, nei. Der det ikke er hensiktsmessig å bygge ut kollektivtransporten (slik det vil være med intercitytriangelet i Oslo, eller mellom de store byene på østlandet) må en kompensere for dette. De Grønne ønsker f.eks. rushtidavgift i store byer for å redusere privat biltrafikk i sentrum. På landsbygda vil ikke dette være like hensiktsmessig. <br /><br />For å si det veldig enkelt; vi mener at klimafiendtlige valg skal være dyrere. Vi vil f.eks. ha høyhastighetstog mellom Oslo-Trondheim som vil være et bedre alternativ enn dagens flytur. Når det er opprettet en bedre reisemulighet mellom byene, kan prisen for å fly bli høyere slik at det beste valget for forbrukeren blir det mest klimavennlige valget. Vi vil at det skal være lettere for deg å leve grønt.<br /><br />Vi i De Grønne erkjenner at vi ikke har alle svar på hvordan vi optimalt kan omstille samfundet vårt til å komme en bærekrafitg fremtid i møte - men vi vil gå i forveien for å finne de beste løsningene, samt ikke gi slipp på viktigheten i endringene som må til! Vi ønsker at tiltak som eksisterer per i dag som kan gjøre livene våre og hverdagen vår mer klimavennlig skal settes ut i livet - samtidig som vi ønsker en storstilt satsning på å finne nye og bedre måter å håndtere fremtiden vår på!<br /><br />Veldig gode spørsmål, og veldig fint blogginnlegg! Anonymoushttps://www.blogger.com/profile/13022082375192661848noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1738715794954169191.post-19372292006812149962013-09-06T09:49:44.939+02:002013-09-06T09:49:44.939+02:00Takk for fin artikkel :)
MDG tenker langsiktig på...Takk for fin artikkel :)<br /><br />MDG tenker langsiktig på bensinprisene. Det blir ikke mer fossilt drivstoff tilgjengelig, og det kan føre til at 800 kr for 60l bensin blir bare småtterier i framtida. Det vil ikke minst ha store konsekvenser der folk er avhengig av transport. Strøm til en elbil koster bare noen få tikroner, og våre transportkostnader vil da gå ned. Derfor vil det kunne bli MYE billigere for folk med dårlig råd å komme seg rundt.<br /><br />I byer er plassproblematikken på vegene også styrende for hva slags transportløsninger som velges. Her er det kollektivtilbud og sykkeltransport vi skal satse på framover. Det virker heldigvis som det (endelig) begynner å bli tverrpolitisk enighet om å satse på kollektivtrafikk rundt byene.Anonymoushttps://www.blogger.com/profile/12231109937991471547noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1738715794954169191.post-70973373172855751602013-09-05T21:06:19.193+02:002013-09-05T21:06:19.193+02:00Jeg er ikke sikker på hva de tenker om det. Men de...Jeg er ikke sikker på hva de tenker om det. Men de legger opp til at det skal være mulig å jobbe mindre og klare seg med mindre. <br /><br />Men for folk som bor i by kan man bygge ut kollektiv-tilbudet og presse på er det noe helt annet enn på landet. Jeg har akkurat flyttet fra Karmøy der det tar tre kvarter lenger å ta buss per dag til Haugesund der mange jobber, og det er jo ikke et reelt alternativ f.eks om man har barn i barnehagen. Men her i Trondheim syns jeg det har blitt veldig mye raskere å ta buss enn sist jeg bodde her, og da er det ikke så farlig at det har blitt tilsvarende tregere å kjøre bil gjennom midtbyen. Kris Ervikhttps://www.blogger.com/profile/00373591670177455213noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1738715794954169191.post-28197583715242042002013-09-05T16:03:29.201+02:002013-09-05T16:03:29.201+02:00MpG har mye bra, men jeg lurer på hvilke konsekven...MpG har mye bra, men jeg lurer på hvilke konsekvenser f.eks økte bensinpriser kan få for folk med veldig dårlig råd. Kan det bidra til større klasseforskjeller? Jeg vet ikke hvor godt partiet sikrer slike sosiale likeverdighetsforhold. Og hvilke konsekvenser kan det får for distriktene der kollektiv trafikk er utelukket? Vil det gi større isolasjon og flere som faller utenfor arbeidslivet, rett og slett fordi de ikke har råd til å komme seg til jobben? <br /><br />Helt klart at vi må gjøre drastiske endringer med vår livsstil og ikke fortsette trenden som har vart veldig lenge. Anonymousnoreply@blogger.com